۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 984299

تداوم جنگ اسرائیل در غزه که تاکنون باعث کشته شدن بیش از ۳۵هزار فلسطینی، که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند شده است، فراخوان‌های متعددی را در جهت تحریم این رژیم در سطوح مختلف و در راستای حمایت از مردم فلسطین به دنبال داشته است.

تحریم اسرائیل یک فرهنگ عمومی در جهان

به گزارش قدس‌آنلاین؛ تداوم جنگ اسرائیل در غزه که تاکنون باعث کشته شدن بیش از ۳۵هزار  فلسطینی، که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند شده است، فراخوان‌های متعددی را در جهت تحریم این رژیم در سطوح مختلف و در راستای حمایت از مردم فلسطین به دنبال داشته است.

تحریم اسرائیل یک فرهنگ عمومی در جهان

کمپین‌هایی همچون تحریم رژیم صهیونیستی موسوم به بایکوت اسرائیل در حالی شتاب گرفته‌اند که محصولات شرکت‌ها و برندهای حامی این رژیم مانند استارباکس، مک دونالد، کی اف سی، کارفور و بسیاری از شرکت‌های پوشاک و آرایشی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده‌ است؛ تحریم رژیم صهیونیستی  به حدی پیش رفته است که در حال حاضر در کشورهای مختلف تبدیل به یک فرهنگ عمومی برای بیان مخالفت با اشغالگری و محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شده است و این کمپین توانسته موفقیت‌های چشمگیری را به ویژه در کشورهای عربی و اسلامی به دست بیاورد.

برندها در سراسر جهان تأثیر جنبش فزاینده تحریم و سلب سرمایه که فعالان طرفدار فلسطین برای فشار و تنبیه شرکت‌هایی که تصور می‌شود از کارزار نظامی مرگبار اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند، تحت فشار قرار گرفته‌اند. اما این تأثیر در کشورهای با اکثریت مسلمان در سراسر خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی آشکارتر بوده است و علیرغم ادعای اپراتورهای محلی مبنی بر مرتبط نبودن تجارت آنها با اسرائیل، عملا تبدیل به یک تهدید وجودی برای این کسب و کارها شده است.

جنایات اسرائیل به این سادگی فراموش نخواهد شد

ماه‌هاست که بسیاری از مردم اخبار روزانه را در مورد وخامت شرایط درمانی در بیمارستان الشفاء در بخش شمالی غزه دنبال می‌کنند، و عبور اجساد و زخمی‌ها را از درهای آن مشاهده و محروم شدن مردم فلسطین را از حق دفن عزیزانشان لمس می‌کنند.

طبق گزارش العربی جدید عمق جنایات این رژیم در غزه به حدی بوده است که این امکان وجود دارد که واکنش مصرف کنندگان به این کشتار در قالب تحریم اسرائیل بیش از یک پرهیز زودگذر از خرید با یک شرکت خاص باشد. به هر حال، تحریم برندهایی که به نظر می رسد نسبت به رنج‌های انسانی بی تفاوت هستند، نشان دهنده تغییر گسترده تری در نگرش در میان مصرف کنندگان جوان در سراسر جهان است و این امکان وجود دارد که این تصاویر وحشتناک باعث ایجاد تغییرات اجتماعی گسترده‌ای شود که تنها با شرایطی که در دهه ۱۹۶۰ و بعد از آنکه شبکه‌های تلویزیونی شروع به پخش منظم تصاویر از جنگ ویتنام کردند قابل مقایسه است.

ردپای جنبش تحریم اسرائیل در آمریکا

طبق گزارش وبگاه بیزینس استاندارد با واکنش مصرف کنندگان به کشتار وحشیانه غیرنظامیان در جنگ غزه و اقدامات اسرائیل به عنوان یک نیروی اشغالگر، شدت جنبش‌های تحریم وارد مرحله جدیدتری شده است. استارباکس، مک‌دونالدز، کی‌اف‌سی، و اخیراً، زارا متعلق به ایندیتکس اس‌آی، همگی به دلیل تجارت با اسرائیل یا بی‌تفاوتی آنها به این درگیری وحشتناک مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

بر اساس شاخص وفاداری مشتریان شرکت آلمانی  SAP امرسایز ، مصرف کنندگان ایالات متحده کاهش ۱۴درصدی در وفاداری را گزارش کردند، یعنی شاخص وفاداری مشتریان آمریکایی از ۷۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۶۸ درصد در سال ۲۰۲۳رسیده است.  این در حالی است که فقط حدود یک سوم مصرف کنندگان نسل موسوم به Z به برندها وفادار هستند و نسبت به سایر گروه های سنی برای درک واضح ارزش های یک شرکت خواستارتر هستند و تمام این آمارها تحت تاثیر جنگ غزه و حمایت بی قید و شرط واشنگتن از تلاویو اتفاق افتاده است.

لوقا ابوفرح، هماهنگ‌کننده کمیته ملی جنبش بایکوت اسرائیل(BDS) در آمریکای شمالی، در ماه فوریه به تایم گفت: بایکوت اسرائیل مؤثرترین راه برای افراد با وجدان است تا همبستگی خود را با حقوق بشر فلسطینی عملی کنند.

تحریم اسرائیل یک فرهنگ عمومی در جهان

موفقیت چشمگیر تحریم اسرائیل در کشورهای مسلمان

رستوران‌های QSR شامل مک‌دونالد، برگر کینگ، کنتاکی فراید چیکن و سابوی که امتیاز این فست فودها را در مالزی و سایر بخش‌های آسیای جنوب شرقی در اختیار دارد، روز دوشنبه اعلام کرد که به طور موقت بیش از ۱۰۰ شعبه KFC را در سراسر مالزی تعطیل می کند. رسانه‌های محلی اعلام کردند که این اتفاق در بحبوحه تحریم سراسری در مالزی علیه این شرکت تولید مواد غذایی صورت می گیرد.

اماکی اف سی  تنها برندی نیست که تحت تاثیر تحریم مصرف کنندگان قرار گرفته است. بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌های فست فود معروف نیز با تحریم گسترده به خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقا یعنی جایی که احساسات طرفداری از فلسطین در اوج قرار دارد مواجه شده اند.

اوایل ماه جاری، اولین رستوران KFC الجزایر تنها چند روز بعد از افتتاح به دلیل اعتراض طرفداران فلسطین تعطیل شد و رستوران‌های بین المللی آمریکایی مثل غول F&B ، که نزدیک به ۲۵۰۰ شعبه در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد تقریباً ۱۰۰ موقعیت شغلی را از دست داده و ۱۵ درصد کاهش درآمد را در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ گزارش کرده است.

تحریم اسرائیل یک فرهنگ عمومی در جهان

مک دونالد بزرگترین هدف تحریمی در سراسر جهان

کریس کمپچینسکی، مدیر عامل شرکت مک دونالد، در مقر جهانی این غول فست فودی، در روزهای اخیر گفت: بارزترین تأثیری تحریم در خاورمیانه و کشورهای مسلمان مانند اندونزی و مالزی است و این تحریم بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ارائه غذای رایگان به پرسنل نظامی اسرائیل، این شرکت را به بزرگترین هدف تحریمی در سراسر جهان تبدیل کرده است.

طبق گزارش بیزینس استاندارد فروش بین المللی مک دونالد در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، تنها ۰.۷ درصد افزایش داشته است که با رشد ۱۶.۵ درصدی در مدت مشابه سال قبل تفاوت بسیار زیادی دارد و تاثیر جنبش تحریم اسرائیل را به وضوح نشان می‌دهد.

تحریم مک دونالد تا جایی پیش رفت که این شرکت در اقدامی برای جلب رضایت منتقدان، اعلام کرد که مالکیت ۲۲۵ رستوران خود در اسرائیل را بازپس می‌گیرد.  حتی مک دونالد در کشورهای با اکثریت مسلمان، از جمله عربستان ، امارات ، پاکستان و مالزی  با صدور بیانیه‌هایی هرگونه ارتباط و طرفداری از اسرائیل را تکذیب کرد و متعهد شد میلیون ها دلار کمک بشردوستانه به غیرنظامیان غزه انجام خواهد داد.گزارش‌هایی نیز توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی مبنی بر مشاهده برخی از شعبه های مک دونالد که با پرچم فلسطین مزین شده اند از جمله در مصر و اندونزی مخابره شده است.

تحریم اسرائیل یک فرهنگ عمومی در جهان

مشاهدات عینی موثربودن بایکوت را تائید می‌کنند

وبگاه عرب نیوز نیز در گزارشی در رابطه با تاثیر جنبش تحریم اسرائیل در کشورهای عربی نوشته است که شعبه‌های دیگر فست فودهای زنجیره‌ای غربی در پایتخت کشورهای عربی همچون مصر، کویت، مراکش، امارات و اردن و الجزایر نیز متروکه شده اند و همه آنها به دلیل حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه تحت تأثیر یک کمپین بایکوت قرار گرفته اند.

طبق این گزارش برندهای غربی این تاثیر را هم اکنون در مصر و اردن به شکل ملمومس احساس می کنند و نشانه هایی وجود دارد که این کمپین در برخی از کشورهای عربی دیگر از جمله کویت و مراکش نیز در حال گسترش است.

 به نظر می‌رسد برخی از این شرکت‌ها که کمپین به سمت آن‌ها هدایت می‌شود، مواضع طرفدار اسرائیل داشته‌اند و برخی گفته شده که روابط مالی با اسرائیل یا اقدام به سرمایه گذاری در اراضی اشغالی کرده اند.

تحریم اسرائیل یک فرهنگ عمومی در جهان

تحریم تنها راه برای رساندن صدای اعتراض

وبگاه نیو عرب در گزارش خود می‌نویسد که با گسترش کمپین و فراخوان‌های تحریم در رسانه‌های اجتماعی، ده‌ها شرکت و محصول غربی دیگر نیز در فهرست تحریم مردمی قرار گرفته است و خریداران را وادار کرد که به جایگزین‌های محلی روی بیاورند. در مصر، جایی که به دلیل محدودیت های امنیتی احتمال کمی برای حضور مردم در خیابان ها وجود دارد، برخی تحریم را بهترین یا تنها راه برای رساندن صدای خود می دانند.شهروندان مصری می‌گویند که  احساس می‌کنند حتی اگر بدانند این اقدام تاثیر زیادی بر جنگ نخواهد داشت با این حال این کمترین کاری است که به عنوان شهروندان ملل مختلف می‌توانند انجام دهند تا احساس نکنند دست‌هایشان غرق در خون است.

در اردن، طرفداران جنبش تحریم گاهی وارد شعبه های مک دونالد و استارباکس می شوند تا مشتریان کمیاب را تشویق کنند تا کسب و کار خود را به جای دیگری ببرند. و ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شده است که سربازان اسرائیلی را در حال شستن لباس هایشان با برندهای شوینده معروف نشان می‌دهد و از بینندگان میخواهد آنها را تحریم کنند.

 احمد الزارو یک شهروند اردنی به وبگاه نیوعرب گفته است که هیچ کس این محصولات را نمی‌خرد. یک صندوقدار در یک سوپرمارکت بزرگ در پایتخت امان که در آن مشتریان مارک های محلی را انتخاب می کردند.

در کویت نیز وضعیت به همین منوال است و مشاهده میدانی از هفت شعبه استارباکس، مک دونالد و کی اف سی آنها را تقریباً خالی گزارش کرده است. یکی از کارگران یکی از استارباکس‌ها به نیوعرب گفت که سایر برندهای آمریکایی نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند.

در ترکیه نیز پارلمان این کشور محصولاتی مثل کوکاکولا و نستله را از رستوران‌های خود حذف کرد و به این ترتیب خشم عمومی مردم این کشور علیه این دو برند را نشان داد و در حمایت از کمپین جهانی برای تحریم رژیم صهیونیستی یک اپلیکیشن کاربردی برای حمایت از فلسطین ایجاد شده که به مردم برای مشارکت در کمپین تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل کمک می‌کند.

تحریم اسرائیل یک فرهنگ عمومی در جهان

چرا بایکوت و تحریم اسرائیل ابزار مفیدی است؟

صرف‌نظر از سیستم‌های سرسخت مبتنی بر بی‌عدالتی که جنبش بایکوت اسرائیل علیه آنها کار می‌کند، تحریم از لحاظ تاریخی ابزار مفیدی برای اعلام حمایت و همبستگی بوده است. این در دسترس ترین ابزاری است که برای اقدامات بین المللی در اختیار است و مردم را قادر می سازد تا شرکت ها و دولت ها را تحت فشار قرار دهند. این شیوه به افراد این توانایی را می دهد که آگاهی عمومی را بالا ببرند؛ بایکوت گسترده مردمی بازتاب قدرت افکار عمومی برای ایجاد تغییرات سیاسی است. جنبش تحریم اسرائی  با جمعیت جوان‌تر و تحصیل‌کرده‌تر جهانی که به طور فزاینده‌ای از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند، با استفاده از روندهای مشابه ایجاد تغییر در افکار عمومی در ایالات متحده نیز قدرتمندتر شده است، و امروز اسرائیل به اندازه سابق جایگاهی ندارد. اگرچه شرکای تجاری اصلی اسرائیل احتمالاً به حفظ روابط اقتصادی قابل توجهشان ادامه خواهند داد، اما تحریم یک حق شخصی برای شهروندان جهانی است که باید از آن محافظت شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.